James Herbert - Szczury, Kryjówka, recenzja



Witam moi drodzy czytelnicy. Dziś zdecydowałem się na publikację kolejnej recenzji książek z gatunku horror. Przyznam, iż od dawna zabierałem się za jej recenzję, gdyż zaliczam ją do absolutnej czołówki dzieł grozy, jakie dotychczas czytałem. Mowa tu o Szczurach i Kryjówce autorstwa Jamesa Herberta. Dzieło to trafiło po raz pierwszy w moje ręce, gdy byłem w ostatniej klasie liceum. Swoją objętością (nieco ponad 200 stron) oznajmiały, iż prawdopodobnie ich przeczytanie zajmie mi kilka dni. Kolega, który mi ją pożyczył nie był pasjonatem czytania, ale zarzekał się, iż przeczytał obie i bardzo mu się podobały, choć drugi raz nie chciałby się w nie zagłębiać – podobno tak przerażające były…
Główny wątek fabularny związany jest z inwazją na współczesny Londyn gigantycznej chmary/hordy czarnych szczurów, które poza tym, iż z natury wyglądają dość strasznie są dodatkowo znacznie większe od swych naturalnych odpowiedników oraz zakosztowały w ludzkim mięsie i ponadto roznoszą zabójczą chorobę. W obliczu ataku gryzoni całe miasto i rząd musi stanąć do walki z nimi, a czasu jest coraz mniej, gdyż z dnia na dzień przybywa ich coraz więcej i więcej, a ich ataki wydają się znakomicie skoordynowane, jak gdyby ktoś nimi kierował…
W tym miejscu nie mogę wskazać negatywnych cech książki, w mojej ocenie jest znakomita. Chcąc wskazać tylko trzy pozytywne jej elementy, jako pierwszą wymieniłbym bardzo realistyczne i brutalne sceny ataku gryzoni, które wierzcie albo nie, przyprawiały mnie wówczas i obecnie o gęsią skórkę. Kolejny pozytyw za ukazanie życia i ataków w Londynie oczami wielu bohaterów, dla których są to często ostatnie chwile życia. Ostatni pozytywny element to zakończenie, które do ostatniej strony trzyma w napięciu.

Podsumowując Szczury i Kryjówka to krótka aczkolwiek znakomita powieść grozy, jednak jej odbiorcą powinni być doświadczeni weterani tego gatunku. Żałuje tylko, iż trzecia część trylogii Domain dotychczas nie ukazała się w Polsce. Z czystym sumieniem polecam ją wszystkim.

Żródło zdjęcia: https://archiwum.allegro.pl/oferta/james-herbert-szczury-kryjowka-i7142871503.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz