Robert Bloch, Psychoza, recenzja

 


 Autor: Robert Bloch

Tytuł: Psychoza

Wydawnictwo: Vesper

Ilość Stron: 221

Rok Wydania: 2019

Ocena: 8/10

Witam serdecznie. Postanowiłem poświęcić trochę swojego czasu aby przygotować recenzję książki Roberta Blocha "Psychoza" (1959). Tytuł ten znany jest większości czytelników oraz fanom kina. W przypadku tych drugich przyczynił się do tego film "Psychoza" (1960) w reżyserii Alfreda Hitchcocka, który przeszedł do klasyki kina. Egzemplarz książki, z której korzystałem ukazał się drukiem w 2019 roku nakładem Wydawnictwa Vesper. Dzieło liczy 221 stron, zostało podzielone na siedemnaście rozdziałów oraz bogate i rozbudowane posłowie autorstwa Wiesława Kota. Zawiera ono szereg informacji dotyczących zarówno samej książki, jak i jej ekranizacji oraz co najważniejsze miejsca "Psychozy" we współczesnej popkulturze.

Psychoza, film w reżyserii Alfreda Hitchcocka

Fabuła książki

Wśród atutów książki na pierwszym miejscu wskazałbym jej szatę graficzną, dominujące na okładce kolory czarny i brązowy wraz z wkomponowanym w nie obrazem starego drewnianego budynku zachwyca oko i przekonuje do zakupu dzieła. Akcja powieści osadzona jest w drugiej połowie lat pięćdziesiątych we wschodniej części Stanów Zjednoczonych.

Motywem wyjściowym książki jest morderstwo popełnione w małym hotelu prowadzonym przez nieco zdziwaczałego Normana oraz jego sędziwą matkę. Chcąc uniknąć więzienia mężczyzna postanawia ukryć ciało zmarłej. Niebawem w hotelu pojawia się prywatny detektyw Arbogast poszukujący dziewczyny, a później jej siostra i narzeczony. Wszyscy oni zaczynają podejrzewać iż Norman coś urywa...

Robert Bloch, Psychoza, recenzja

Historia prowadzona jest w dość szybkim tempie, brak tu nudnych nie wnoszących niczego do historii opisów, czy postaci. Czytając ją nie miałem poczucia znużenia, dlatego też pochłonąłem ją w jeden dzień. Na uznanie zasługuje również kreacja głównego bohatera Normana, człowieka co prawda brutalnego i opętanego szaleństwem, jednak w pewnym stopniu wzbudzającego współczucie. Najbardziej ujęły mnie fragmenty ukazujące myśli Normana w czasie popełnianych przez niego zbrodni.

Muszę jednak stwierdzić, iż "Psychozy" nie odbieram jako horroru. W moim odczuciu jest to świetny thriller tudzież dreszczowiec z elementami grozy. Niestety w trakcie jej czytania nie miałem przyjemności poczuć strach na plecach. Najbardziej irytującą postacią w książce była dla mnie Lila Crane, postać mimo że dorosła charakteryzująca się niebywałą dziecinnością w swym zachowaniu. Przypominało mi ono stereotypowe zachowanie Amerykanek w horrorach klasy B w rodzaju "Droga bez powrotu" lub "Oszukać przeznaczenie". Również zakończenie nieco mnie zawiodło. Oczekiwałem, iż będzie ono bardziej rozbudowane, a przez to napięcie wzrośnie jeszcze bardziej.

Podsumowanie

Książka "Psychoza" autorstwa Roberta Blocha z jednej strony zachwyciła mnie swoją lekkością, szybkością rozwoju wypadków i ciekawą historią, z drugiej jednak strony zabrakło mi w niej mrocznego klimatu, który mógłby przyprawić mnie o szybsze bicie serca. Mimo to chciałbym polecić wszystkim fanom literatury grozy i horrorów sięgnięcie po tę pozycję bo naprawdę warto.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz