Agnieszka Jordan-Gondorek, Oszukać fatum, recenzja

 

Agnieszka Jordan-Gondore, Oszukać fatum, recenzja

Autor: Agnieszka Jordan - Gondorek

Tytuł: Oszukać fatum

Wydawnictwo: Nie powiem

Ilość stron: 456

Rok wydania: 2023

Moja ocena: 8/10

Tworząc blog „Książkowa Wieża” zakładałem, iż będę się koncentrował na pisaniu recenzji książek z takich gatunków jak fantasy, horror i science fiction. Jednak z czasem moje literackie horyzonty musiały się poszerzyć, a na blogu pojawiły się teksty poświęcone powieściom z gatunku horror ekstremalny, kryminał, dramat. Dzisiaj z kolei chciałem podzielić się opinią na temat pierwszej powieści obyczajowej, jaką miałem przyjemność przeczytać od czasów szkolnych. Mowa tu o najnowszej powieści Agnieszki Jordan-Gondorek pt. „Oszukać fatum”.

Agnieszka Jordan-Gondorek to pochodząca z Nowej Soli pisarka, która zadebiutowała w 2019 roku powieścią „Dziewczyna z Warkoczem”. Prywatnie fascynuje się krajem kwitnącej wiśni, a pasję do pisania odkryła na półkach szkolnej biblioteki.

Fabuła książki

Główna bohaterka powieści Jagna to niespełna dwudziestoletnia studentka filologii polskiej z Zielonej Góry, która skrycie marzy o karierze pisarskiej. Jednak los nie jest dla niej łaskawy. W wieku pięciu lat zostaje cudem uratowana z pożaru, w którym jej ojciec traci życie. Porzucona przez matkę, zostaje przygarnięta przez babcię, która mimo ogromu miłości nie jest w stanie zrekompensować dziewczynie braku rodziców. Przełomowym wydarzeniem w jej życiu okazuje się spotkanie z członkami arystokratycznej rodziny Lisieckich, którzy pod płaszczem nienagannych manier skrywają sekret,  którego ujawnienie może drastycznie zmienić życie Jagny.

„Oszukać fatum” to połączenie powieści obyczajowej, romansu i kryminału. Początkowo podchodziłem do niej z pewnym dystansem zastanawiając się, czy ten rodzaj literatury przypadnie mi do gustu. Na szczęście czytając kolejne rozdziały przekonałem się, iż „Oszukać fatum” to powieść dynamiczna, wielowątkowa, pełna intryg i zwrotów akcji, napisana w sposób lekki dzięki czemu czytanie jej to prawdziwa przyjemność. Na szczególną uwagę zasługuje oddanie przez autorkę złożonych problemów z jakimi borykają się współczesne rodziny i młodzi ludzie wchodzący w dorosłe życie. Mimo że w książce występuje wielu bohaterów, każdy z nich różni się od pozostałych i wnosi coś szczególnego, unikatowego do całej historii. Zarówno dialogi jak i opisy są bardzo plastyczne i pozwalają szybko wczuć się w akcji powieści. Pewnym zaskoczeniem dla mnie było to, iż autorka zdecydowała się wykorzystać w swojej książce narrację pierwszo i trzecioosobową. Jedynym minusem jaki mógłbym wskazać jest zakończenie i epilog historii. Niestety w mojej ocenie autorka nieco przesadziła tu z dramatyzmem.

Podsumowanie

Najnowsza powieść Agnieszki Jordan-Gondorek „Oszukać fatum” to doskonałe połączenie powieści obyczajowej, romansu i kryminału z maleńką nutką dramatu. Książkę polecam wszystkim fanom tych gatunków oraz osobą, które chciałby rozpocząć swoją przygodę z literaturą obyczajową.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz